Croaziera in Caraibe a fost foarte asteptata deoarece experienta croazierelor anterioare ne-a prilejuit ocazia sa experimentam acest mod de a calatori care pentru noi personal reprezinta o combinatie ideala intre un sejur si circuit deoarece iti ofera ocazia sa imbini vizitarea de obiective turistice cu relaxarea la plaja sau pe vas, totul intr-un context de servicii de 5 stele oferit de un vas de croaziera.

Fiind mai multe trasee si porturi de imbarcare, am studiat optiunile si am optat pentru Caraibele de Est, pentru insulele micute si oarecum interesante din traseu. Traseul initial continea St. Martin si British Virgin Islands dar efectele devastatoare ale ultimelor uragane din zona, le-au scos din itinerariu.

croaziera in caraibe - traseu

Cum ajungi?

Exista cateva optiuni de zbor mai ales ca atat Martinica cat si Guadelupe sunt teritorii franceze, existand asadar zboruri regulate operate de mai multi operatori. Noi am optat pentru un zbor Air France iar experienta nu a fost una grozava comparativ cu alte companii aeriene cu care am mai zburat.

Martinica este cum ziceam parte a Frantei, ceea ce inseamna ca aceste teritorii sunt in Uniunea Europeana, cu moneda euro in circulatie. Martinica impune aceleasi conditii la granita ca orice alta tara din UE, deci problema vizelor este rezolvata de la sine. Nici transportul nu reprezinta o problema foarte complicata. Trei companii aeriene (Air France, Air Caraibes si Corsair) zboara zilnic intre Paris si Fort de France/Pointe-à-Pitre.

croaziera in caraibe - avion

Un bilet dus-intors cu Air France costa in jur de 800-1000 de euro daca nu beneficiezi de nici o promotie. Bineinteles, trebuie luat in calcul si deplasarea pana in Budapesta pentru ca noi am optat pana la urma pentru un traseu Budapesta – Paris – Fort de France. Ceea ce inseama inca aproximativ 200 de euro in plus incluzand aici si o noapte de cazare in Budapesta. Si ca sa nu avem neplaceri cu eventuale intarzieri, am ajuns cu o zi inainte de sosirea navei ceea ce inseamna inca 180 euro cazarea din Fort de France. Sa nu uitam aproximativ 35 euro parcarea in aeroportul din Budapesta la bugetul calculat.

Sumele de mai sus reprezinta ceea ce noi am ales. Pot fi gasite variante mai ieftine? Cu siguranta, dar calatorind cu copiii facem un compromis intre costuri si servicii pentru a avea un zbor cu putine legaturi si timp de asteptare minim intre zboruri, transferuri ok si cazari decente pentru a evita deplasari obositoare.

Transferul intre Paris Orly si Paris Charles de Gaulle

Un inconvenient al traseului ales era transferul intre cele doua aeroporturi mari din Paris. Dar, timpul de 4h intre zboruri il facea convenabil si distanta de aprox 45 min – 1h a fost simplu de parcurs. Transferul a fost inclus in bilet si a fost operat de Le Bus Direct (site oficial), companie asociata cu Air France. Ce e bine de retinut e ca pe  Charles de Gaulle, exista 2 opriri si cand toate scaunele sunt ocupate, nu se mai accepta calatori desi am vazut oameni asteptand in statie. Freceventa este de 20 de minute iar linia 3 este cea care asigura transferul intre aeroporturi.

croaziera in caraibe - bus

Le Bus Direct opereaza si alte linii cu transfer spre centrul Parisului sau chiar Disneyland asa ca e o metoda buna de calatorit din aeroport.

Costul unui bilet teste de 12 euro/adult/sens daca e sa il cumparati pentru linia 3.

Zborul cu Air France

Nu am mai calatorit foarte recent cu Air France si experientele precedente au fost ok cu ei, dar, acest zbor prin calitatea serviciilor si experienta in ansamblu nu cred ca ma vor face sa repet foarte curand calitatea de client al lor. Si poate suna putin dramatic, desi nu e cazul, pentru ca nu au fost incidente majore sau probleme de neiertat, doar ca, exista un evident decalaj intre alti operatori de linie si compania franceza care, in opinia mea, a pierdut batalia concurentei si a ramas cu multi pasi in urma competitorilor pe o piata tot mai aglomerata si agresiva.

croaziera in caraibe - plane

Concret :

  • Bagajele pe Charles de Gaulle au sosit dupa 1h si 40 de minute de la aterizare. Deja ne intrebam daca cele 4h intre zboruri sunt suficiente 😊 Evident ca nici o informare sau scuze totul parand normal pentru Air France. Pe nici un alt mare hub aerian sau companie de linie nu am intalnit asa ceva in ultimii 10 ani
  • Este singura companie de linie din lume cu care am zburat care a avut un meniu fix. Oricine altcineva avea minim 2 alegeri pentru felul principal
  • Pe Budapesta – Paris, la bauturi, se servea tot un meniu relativ fix adica apa sau cafea pentru adulti si ciocolata calda pentru copii. Nu are sens sa mentionez ca micul dejun a constat intr-un mini croissant si cam atat

croaziera in caraibe - itinerary

  • Pe Paris – Fort de France, dupa cam o ora de zbor s-a servit pranzul si pentru celelalte 7h ramase din zbor, staff-ul efectiv a disparut. Nimeni nu a servit nimic altceva si efectiv nu erau la statiile lor. Daca cereai o bautura o primeai, altfel nu.
  • Cina a constat intr-un iaurt si biscuit ceea ce e mult sub orice standard mai ales la costul biletului de avion perceput
  • Si, evident, orice interactiune cu staff-ul de pe avion incepea cu un monolog in franceza al insotitorilor de bord ca si cum e obligatoriu sa vorbesti limba franceza pe un zbor international 😊. Iar in engleza, totul devenea destul de dificil pana ajungeam la un consens
  • Avionul spre Fort de France era efectiv unul de epoca desi era un BOEING 777-300ER, cu monitoare cu touchscreen care nu functiona si o consola in care doar 60% din butoane erau functionale. Efectiv jenant facand comparatie cu excursiile recente in Africa, Asia sau Australia si zborurile operate de concurenta sau chiar sub standardul unor operatori low-cost.

MSC Fantasia    

Avand deja o croaziera pe acest vas (vezi impresii aici), am revenit cu placere la bordul vasului care ne-a ramas putin in suflet pentru ca ne-a oferit prima experienta pe mare si motive sa revenim in croaziere in fiecare an din ultimii 3 ani.

croaziera in caraibe - cruise shipcroaziera in caraibe - ship Nu l-am gasit foarte schimbat, dar am remarcat cateva lucruri:

  • Nu stiu daca traseul, perioada din an sau alte motive au facut ca destul de putin copii sa fie la bord comparativ cu experientele din Mediterana
  • La spectacolele de seara, sala era maxim 50% ocupata spre deosebire de MSC Musica (vezi impresii aici) unde era arhiplina la fiecare din cele 2 spectacole de seara

croaziera in caraibe - cruise show

  • Totul parea mult mai aerisit, piscinele putin populate ceea ce a fost un plus fata de Musica unde senzatia a fost de ceva mai animat si intens
  • Aglomeratia lipsea si de la restaurant desi vasul parea arhiplin
  • Totul foarte bine organizat si strict ca de obicei
  • Imbarcarea a inceput fix la ora 14 cum se anuntase, autoritatile locale din Martinica fiind extrem de riguroase

croaziera in caraibe - cooking

  • Daca experientele din Mediterana ne faceau sa ne intrebam cum arata tangajul, deoarece acolo era inexistent, pe Marea Caraibelor, acesta este aproape permanent, dar intr-un mod placut si ca un leganat foarte usor ce iti aminteste de primii ani de viata 😊

Excursii optionale si transferuri la sol

Pentru inceput cateva observatii legate de transferurile la sol si/sau aeroport

  • Totul este extrem de scump, mult mai scump ca in Europa, deoarece localnicii asociaza probabil un calator in croaziera cu un bancomat cu 2 picioare. Pentru 10 km intre aeroport si Fort de France, pretul normal cerut era intre 80-120 euro pe sens, deci 160-200 euro dus-intors.
  • Preturile taxiurilor erau reglementate in insule de autoritati centrale sau nu, dar pentru un transfer la plaja in Antigua spre exemplu se cerea cam 8$/pers/sens adica 64$/familie de 4 pers.
  • Noi am optat pentru cateva excursii organizate de MSC cum ar fi:
    • Excursie cu Catamaranul in Guadelupe – Preturi MSC : Adult: $72.00 / Child: $51.00
    • croaziera in caraibe - catamaran tripcroaziera in caraibe - catamaran jump
      • Speed boat spre Saona in Dominicana – Preturi MSC : Adult: $102.00 / Child: $72.00
    • croaziera in caraibe - speed boat to saonacroaziera in caraibe - saona island
      • Swim and Push cu delfinii in St. Kitts –   Preturi MSC : Adult: $149.00 / Child: $105.00 + 210$ pozele
    • croaziera in caraibe - dolphin
  • Restul excursiilor le-am organizat pe cont propriu cu ghizi sau tururi locale

Securitate si bani

In ciuda unor avertizari, nici un moment nu m-am simtit in nesiguranta printre localnici sau in tururile organizate pe cont propriu cu ghizi locali in croziera in Caraibe. Este adevarat ca totul a fost planificat din timp, am cautat review-uri si recomandari si nici nu am umblat in cartiere rau famate sau la ore tarzii.

Cu exceptia teritoriilor franceze unde Euro era la putere, peste tot dolarul american era la putere si acceptat in tranzactii. Euro in schimb era refuzat in aceste zone. Nu am prea vazut lume de pe vas schimband bani in moneda locala si noi cu siguranta nu am avut nevoie.

Itinerariu nostru in Croaziera in Caraibe a mai cuprins :