E de neconceput ca pasii sa te poarte prin toata lumea inainte de a explora propria tara si mai ales judetul sau imprejurimile orasului pe care noi il numim de 25 de ani casa, Cluj-Napoca.

Si ce pretext mai bun putea exista decat un weekend cu vreme incantatoare, dupa multe alte weekend-uri in care am fost tot pe drumuri, si un oras ce vibra de Electric Castle. Asa ca , tot weekend-ul l-am dedicat unei plimbari in natura in care am (re) descoperit obiectivele turistice dim imprejurimile Clujului.

Cluj - rogojel

Asa ca incepem……inarmati cu aparatul foto, cu westie-ul nostru nerabdator de o excursie in natura pe traseul care ar arata cam asa:

Cluj - traseu

Din Cluj, in aproximativ o ora ajungem la Bologa unde ne fixam si primul obiectiv: Cetatea de la Bologa.

O cetate medievala, nerenovata si nepromovata dar care cred eu ca merita vazuta pentru aspectul autentic si pentru locatia frumoasa in zona masivului Vladeasa.

Cluj - cetatea bologa

Cetatea Bologa este situata in satul Bologa adica la o distanta de 66 km adica 60 de minute de Cluj-Napoca.

Locatia este usor de gasit ajungand in satul Bologa veti observa un indicator cu mentiunea Cetate Medievala. De acolo se urca pe jos pe un drum de pietris oarecum prin padure, este o incantare traseul de 150-200 m, drumul este flancat de brazi, aerul este foarte placut de munte. Pe partea stanga a drumului la un moment se vor observa ruinele cetatatii, accesul fiind pe 2 poteci.

Cluj - cetatea bologa1

Cetatea chiar asa simpla si nerenovata isi astepta mandra turistii situata pe un deal, in partea de jos fiind un platou care pune si mai bine in valoare amplasamentul cetatii. Zidurile dinspre drum sunt cel mai bine conservate, turnul de aparare rotunjit este superb.

Cluj - cetatea bologa3

Ajungand la intrare descoperim din pacate tabloul unui loc in paragina: vegetatie crescuta la intamplare, aleile blocate de copaci, turistul gaseste lucrurile in faza de degradare naturala. Se observa o schela pe fatada dinspre drum si lucrari in toi. Nu intr-o zi de sambata cand am fost noi dar speram ca in rest 🙂

Cluj - cetatea bologa2

Tot contextul acesta face descoperirea cetatii si mai interesanta, privim prin vechile ferestre panorame superbe asupra zonei, totusi trebuie intrat cu mare grija zidurile se pot surpa oricand.

La fata locului nu am gasit absolut nicio informatie despre acest obiectiv istoric , dar, cu putina documentare am aflat ca:

-a fost construita in jurul anului 106 D. C avand misiunea de a apara granitele Imperiului Roman

-a fost atestata documentar in anul 1304 aparand sub diferite nume:Sepuswar, Sebeswarm Sebes Varallya

Cluj - natura

-in anul 1399 a fost cedata lui Mircea de Batran de catre regele Sigismund de Luxemburg

-a fost distrusa prin explozie de catre aparatorii (lobonti) Imperiului Habsburgic, fiind inainte atacata si de otomani

Distrusa de cotropitori, parasita de noi romanii, cetatea mi-a parut o bijuterie veche amplasata intr-un cadru natural superb.

Riri, westie-ul nostru a consumat multa “baterie” alergand pe dealul cetatii si se aseaza cuminte in masina dar nu pentru mult timp, ca pasii ne poarta la biserica din Bologa, care din exterior are un aspect extrem de interesant.

Cluj - biserica bologa

Fiind slujba si sarbatoare, am evitat sa o vizitam si pe interior nefiind echipati corespunzator 🙂

De aici, la 3-4 minute de mers cu masina, un indicator minuscul la soseaua principala ne duce spre o moara de apa care parca ne duce cu 100 de ani in trecut.

Cluj - moara de apa1

Desi proprietate privata, o poti admira si nu te poti gandi cum se faceau anumite lucruri nu cu foarte mult timp inainte de tehnologizare.

Cluj - moara de apa

Se pare ca in zona au existat multe astfel de mori insa aceasta este singura conservata si functionala, o adevara masinarie ecologica de spalarea a lanii, covoarelor, hainelor etc.

Cluj - cascada valul miresei1

Plecam din Bologa pe drumul principal cu directia spre comuna Sacuieu cu scopul de a ajunge in satul Rogojel. Pentru cei interesati in acesta comuna este un centru de agrement cu pensiune, casute, camping, trenulet si tot felul de activitati de petrece a timpului liber.

Cluj - arborele sequoia2

Trecand de zona acestui camping pe partea stanga se observa un panou indicand Sat Rogojel 5 km, drumul fiind proaspat refacut.

Cluj - Marisel1

Ce trebuie sa stiti e ca din drumul principal se urca brusc pe o strada la dreapta, drumul practicabil mai degraba cu masini de teren cu garda inalta. Pana la obiectiv distanta ar fi cam 10 min cu masina/30 min pe jos. Din pacate nu sunt indicatoare dar drumul este de fapt un sat asa ca intrebati localnicii despre Arborele de Sequoia deoarece sunt amabili si saritori.

Cluj - arborele sequoia3

Ajunsi in varful dealului peisajul e mirific, este incredibil ca oamenii locuiesc pe acele meleaguri, aerul foarte placut, briza montana. Aici este pe stanga un indicator spre arborele de sequoia care de la distanta nu pare a fi mare lucru.

Cluj - arborele sequoia

Dupa ce ne-am apropiat am perceput adevarata dimensiunea a uriasului copac, trunchiul masiv, coroana foarte bogata si inalta, eram niste pitici pe langa acest urias.

Merita sa faceti o pauza pe platoul din fata arborelui, in zona este o fantana cu cumpana, loc ideal pentru un picnic.

Cluj-cascada valul miresei3

Din Rogojel ne continuam traseul spre Rachitele, unde reveneam la Cascada Valul Miresei. Inevitabil comparam cu Cascada Cailor sau cele vazute in firodul Geiranger.

Drumul este in stare buna, ajunsi in sat veti gasi indicatoare spre cascada, cred ca pentru turisti este usor de gasit locatia. Intr-adevar ultima portiune de drum este in stare proasta, recomand oprire cu 200-300m inainte si parcurs pe jos in compania raului, a racorii montane, a aerului bogat in oxigen.

Cluj - Apuseni

Cascada este amenajata simplu avand doar cateva poduri de lemn amenajate pentru a fi traversata. Peisajul incantator, aerul racoros, natura foarte primitoare. La intoarcere sunt cateva rulote ale localnicilor de unde puteti cumpara placinte coapte pe lespede sau clatite.

De la Cascada pentru doritori sunt 2 trasee de vizitare a Pietrelor Albe, traseul dureaza aprox 3,5 ore dus-intors.

Lasam cascada in urma si continuam traseul spre Manastireni, unde ne astepta Biserica Reformata cu ceasul ei solar. Ajungem si totul era incadrat de o liniste totata motiv pentru care am putut admira in voie, din exterior, constructia.

Cluj - biserica manastireni

Biserica Reformata-Calvina din Manastireni, judetul Cluj este un monument valoros, cu arhitectura romanica. Aceasta a fost construita, cel mai probabil, dupa mijlocul secolului al XIII-lea, ca biserica-sala, cu tribuna pe latura vestica.

Usa bisericii dateaza de dinainte de anul 1241. In preajma anului 1400, a fost initiata amplificarea edificiului prin adaugarea pe latura vestica a unui nartex flancat cu 2 turnuri.

Cluj - biserica manastireni1

Fatada sudica a turnului sud-vestic se remarca printr-un ceas solar si doua reliefuri romanice – unul reprezentandu-l pe Arhanghelul Mihail ucigand balaurul, iar celalalt o tanara alaptand doi serpi. Acesta din urma mai este cunoscut sub numele de Madárleány (fata pasare – Melusina) si este o sculptura unica ȋn Transilvania. Simbolistica acesteia este posibil sa fie precrestina, dar inca ridica semne de intrebare. In afara acestor sculpturi, aici se mai gasesc si doi lei funerari romani. Pe latura nordica este situata o rozasa romanica simpla, in forma „rotii Sfintei Ecaterina”.

Cluj - Marisel

Intreg ansamblul este rezultatul imbinarii armonioase a unor elemente apartinand mai multor stiluri arhitectonice succesive (romanic, gotic, renascentist, baroc) si transforma biserica din Manastireni intr-unul dintre cele mai interesante monumente de arhitectura religioasa din Transilvania.

Cluj - biserica de lemn nadasu

Circuitul din zona Clujului continua cu urmatorul popas la Nadasu, jud. Cluj, unde aveam ca obiective Cetatea Corbului si biserica de lemn.

Din drumul principal se vede un indicator ce ne indreapta spre cetate, la stanga, pe un drum absolut impracticabil chiar si pentru o masina de teren. GPS-ul ne spunea ca sunt 3 km pana la cetate dar am renuntat datorita drumului de tara, cu gropi si denivelari aceesibile probabil unui tractor 🙂

Cluj - biserica de lemn nadasu1

Asa ca, ne indreptam spre biserica din lemn care ne intampina scaldandu-se in soare.

Biserica de lemn din Nadasu, judetul Cluj, este construita in 1720. Are hramul „Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil” si se afla pe lista monumentelor istorice.

Biserica este inconjurata din toate partile de crucile cimitirului satesc si a fost edificata din barne de stejar, unde grinzile sunt imbinate in cheotoare dreapta si in coada de randunica, pe o temelie de piatra peste care talpile constructiei se remarca prin dimensiunile lor mai mari.

La intrarea in cimitir si la biserica exista o portita monumentala din stejar, decorata cu motive geometrice (rozete) si cu motivul vrejul vitei de vie, stilizat, dar, din pacate, cu acoperisul distrus. In 1988, biserica a fost acoperita cu tabla, pierzand astfel sub aspect estetic.

Cluj - laguna albastra2

Ultimul popas din traseu este Laguna Albastra, la care ajungem dupa o alta plimbare scurta cu masina.

Lacul Laguna Albastra de langa Aghiresu, jud. Cluj, a devenit faimos pentru apa albastra ca în Mediterana. Din pacate, locul este prost semnalizat si neamenajat pentru a atrage turisti din toata tara.
In prezent natura a inceput sa-si intre in drepturi, locul incepe sa fie salbatic de-a dreptul; mult stufaris, vietuitoare specifice, si multi pesti. In consecinta, apa este buna de scaldat, iar vara, atinge temperaturi de pana la 25 de grade.

Cluj - laguna albastra3

Desi era sambata dupa-amiaza, am numarat 2 pescari si probabil 5-6 oameni la baie/plaja.

Locul este foarte frumos si merita vizitat. Il recomandam in special pentru relaxare si fotografie. Cea mai buna perioada a zilei pentru fotografiat este la apus de soare.

Cluj - Tarnita
Cluj - Tarnita1

Barajul de la Tarnita, zona pitoreasca din Marisel sunt alte cateva optiuni ce sunt accesibile si pe traseu la fel ca si Belis, unde am petrecut multe weekend-uri in toate anotimpurile, fiecare cu specificul si farmecul lui.

Cluj - Marisel4

Si asa ia sfarsit un weekend plin de drumetii, plimbari , aer curat si oameni primitori. Daca ajungeti la Cluj si puteti sa va alocati 1-2 zile, merita sa faceti acest traseu pe care il puteti extinde si cu o vizita la pestera Scarisoara.