Mocanita ar trebuie sa fie pe lista oricui vizitator in Maramures pentru ca este o experienta inedita si foarte interesanta indiferent de varsta. Reveneam in Maramures (vezi impresii aici) cu placere si de data aceasta ne-am propus sa ajungem pe Valea Vaserului pentru o plimbare cu Mocanita dar si la Cascada Cailor (vezi impresii aici) din muntii Rodnei . Doua filmari cu Mocanita pot fi vazute aici si aici.

Mocanita - train

Istoric

“Mocanita de pe Valea Vaserului si Calea Ferata Forestiera din Viseu de Sus se afla chiar in nordul Romaniei, la granita cu Ucraina. Are aproape 60 kilometri distanta. Se circula, pe langa locomotive Diesel, si cu locomotive cu abur “infocate” cu lemn. E ultima cale ferata ce functioneaza cu abur. Linia a fost construita dupa ecartamentul austro-ungar de-a lungul raului Vaser, peste poduri si prin tunele montane. Colonistii vorbitori de limba germana au patruns primii in padurile virgine si cu ajutorul plutaritului au adus lemnul taiat la gaterele din Viseu de Sus. In 1932 s-a inceput constructia caii ferate, care in comparatie cu plutaritul insemna un enorm progres tehnic. Calea ferata trasverseaza o zona rurala, dar si una impadurita.

In tara noastra s-au fabricat mai multe locomotive cu abur pentru caile ferate forestiere si in 1989 inca au mai existat peste 15 cai ferate forestiere cu 1000 km de sina.

Mocanita - train1

Schimbarile economice de dupa ’90 au avut efecte fatale asupra CFF-urilor nationale: pe parcursul a catorva ani toate CFF-urile au fost scoase din functiune iar locomotivele si vagoanele au fost trimise la fier vechi sau vandute. Singura cale ferata forestiera care astazi mai functioneaza este Mocanita de pe Valea Vaserului si ea isi mai indeplineste scopul ei initial, de transport al lemnelor. Astazi, exploatarea feroviara (si turistica) este realizata, incepand cu anul 2003 de firma romana R.G. Holz Company S.R.L., careia ii apartine de asemenea si suprafata depoului si majoritatea vagoanelor si locomotivelor. ” (sursa-Internet)

Inainte sa incepem sa depanam amintiri, cam asa arata traseul Mocanitei:

Mocanita - traseu

Ne-am stabilit cartierul general in Viseul de Sus, la o pensiune absolut exceptionala din toate punctele de vedere, si dupa un mic dejun copios, ne-am urcat toata trupa in masini si ne-am indreptat spre gara Viseul de Sus, punctul de plecare al Mocanitei. Desi am avut biletele cumparate online de pe site-ul Mocanitei si am ajuns inainte de 8:30, adica cu 30 de minute inainte de ora de plecare, am observat un loc in care scria ca este dedicat eliberarii biletelor rezervate si achitate on line. Acolo nu era nimeni la rand dar nici la ghiseu pe motiv ca doar 10 persoane achizitionasera online bilete din cei peste probabil 1500 de oameni ce si-au rezervat ziua pentru o plimbare cu Mocanita.

Mocanita - train station

Desi experienta sarbatorilor legale le demonstrase anterior organizatorilor un flux ridicat si constant de turisti, impresia generala a fost ca organizarea nu este la standarde inalte. Sa va explic si de ce:

  • exista o singura casa la care se eliberau bilete atat pentru cei ce au cumparat online cat si pentru cei cu rezervari telefonice sau turisti fara rezervare
  • imaginati-va 1500 de oameni inghesuindu-se la acelasi ghiseu , desi cand am ajuns noi coada era foarte rezonabila
  • grupurile erau deja asignate si desi aveam bilet cumparat pentru ora 9 AM si la 8:45 aveam biletele in mana, am fost repartizati la trenul de 9:30 pentru ca cel de ora 9 fusese “rezervat” pentru niste grupuri

Trecand peste sicanele inerente unei experiente in tara, am inceput sa traim si sa ne bucuram de experienta si ne uitam la trenurile ce se pregateau sa isi inceapa calatoria. Trenurile aveau unul sau mai multe vagoane descoperite si celelalte acoperite. Trenul nostru avea doar doua vagoane descoperite, si am fost norocosi sa prindem locuri aici pentru ca experienta este mult imbunatatita.

Biletele

Programul casei de bilete este zilnic intre orele 8:00- 17:00

Biletele de tren sunt de culori diferite in functie de calator: adulti; pensionari, studenti, persoane cu disabilitati; copii intre 6-16 ani, ele au preturi diferite in functie de perioada si de statutul calatorului.

Mocanita - tarife

Programul zilelor de functionare al transportului difera de asemenea, in functie de perioada. Bineinteles ca in sezonul de varf, 16 iulie-02 septembrie 2018, Mocanita functioneaza zilnic, iar tarifele sunt cele mai mari.

Cel mai mic tarif, este stabilit pentru perioada 22 martie-03 iunie si octombrie- 18 noiembrie, iar programul de functionare este de joi – duminica.

Pretul pentru sarbatori speciale a fost mai ridicat decat cel standard si a insemnat 112 lei pentru adulti, 102 lei pentru pensionari si 85 lei pentru scolari. Copiii sub 6 ani beneficiaza de gratuitate.

Odata cu biletul de tren, am primit trei cupoane colorate pe care scria: bautura racoritoare (rosu), produs patiserie (galben), cafea/ciocolata/ceai (albastru) .

Mocanita - tickets

Trenurile

Exista mai multe tipuri de curse speciale, in afara programului turistic.

Trenurile dedicate unor evenimente speciale

Trenurile Speciale in afara programului turistic, care functioneaza cu ocazia sarbatorilor nationale – Unirea Principatelor din 24 ianuarie, trenul special cu ocazia martisorului, a sarbatorilor religioase: de Craciun, de Pasti si de Rusalii, evenimente ca Maramures Brunch, trenul special cu Concert de muzica Clasica, trenul de Anul Nou, pot fi consultate pe pagina oficiala

Trenurile charter

Acestea sunt curse speciale efectuate cu ocazia aniversarilor familiare, evenimente de tip team- building, excursii private cu prietenii sau partenerii de afaceri.

Aceste tipuri de excursii se fac pe tot parcursul anului, exceptand lunile din sezonul de varf, iulie si august.

Trenul hotel Carpatia Express

Este un tren static tip hotel, care se afla in statia CFF. Acesta este compus din 20 de compartimente twin, cu o capacitate totala de 40 de paturi, cu restaurant cu aer conditionat si cu terasa in aer liber, unde se servesc preparate delicioase, toate intr-o atmosfera relaxanta cu servicii de o inalta calitate.

Calatoria

Daca vreti sa luati maxim din ceea ce va ofera calatoria, alegeti-va un loc pe partea stanga a vagonului, pentru ca acolo sunt vaile si dealurile, peisajele minunate de fotografiat si admirat.

Am crezut ca, la intoarcere vom sta noi acolo, dar vagonul trenului are aceeasi pozitie, se schimba doar locomotiva.

Mocanita - train3 Mocanita - view1

La imbarcare am fost primiti de 0 domnisoara care ne-au explicat despre opririle care urmau sa aiba loc si cum sa folosim fiecare tichet colorat. Unele opriri sunt mai scurte, altele mai lungi, tichetele sunt valabile doar pe parcursul calatoriei, daca nu le consumati, isi pierd valabilitatea, mai putin tichetul cu bautura calda, pe care mai multe persoane l-am consumat dupa ce am coborat din tren, la barul din statie.

Vedeti un video cu toate detalii oferite la inceputul calatoriei pe canalul nostru Youtube.

Pe langa instructiuni, am fost serviti cu un paharel de visinata, foarte buna, sau horinca, la alegere. Frumoasa primire! Copiii nu prea intelegeau de ce ei nu primesc nimic 🙂

Mocanita - drinks

Mocanita a inceput sa se miste si sa ne conduca in alta lume, printre dealuri verzi si pomi infloriti, pe langa case asezate langa linia ferata sau pe dealuri. Am trecut si pe langa doua cascade, de-a lungul minunatei Vai a Vaserului, traseu pe o lungime de 21,6 km pana am ajuns la statia Paltin.

Calatoria pana la destinatie nu mi s-a parut lunga, mai ales ca a fost cu opriri in care am coborat din tren, am consumat cate ceva din produsele oferite pe baza tichetelor primite, am facut fotografii, am vazut cum se umpleau rezervoarele locomotivei cu apa in statia Glimboaca.

Mocanita - stop1 Mocanita - stop

Statia Paltin

O surpriza foarte placuta ne-a asteptat in statia Paltin. Pe o platforma se cantau si se dansau dansuri populare, hora in care erau antrenati calatorii care poposeau vreme de o ora si jumatate, pana la intoarcerea in gara CFF Viseul de Sus. Alaturi de dansatorii imbracati in superbele costume traditionale, o parte din grupul nostru s-a prins in hora si au jucat, au ras si s-au simtit foarte bine. Este o idee foarte buna, sa joci pe muzica maramureseana in padure.

In timp ce Mocanita se “odihnea”, ai posibilitatea unei mici excursii in natura, sa vizitezi un muzeu improvizat sau pur si simplu sa te relaxezi pe o bancuta urmarind programul artistic sau admirand natura.

Mocanita - Paltin stop Mocanita - Paltin stop1

Mancarea

Tonete cu mese lungi la care te asezi la rand ca sa servesti pranzul, ne asteptau, cu un miros imbietor de gratare.

Mai multe terase din lemn, cu banci si mese, urmau sa fie ocupate in curand de multimea infometata.

Aici in shcimb organizarea mi s-a parut foarte buna, iar de la tonetele ambulante  se puteau cumpara diverse preparate sau, persoanele care aveau achitat pachetul all inclusive, sa isi ridice Platoul Grill pe baza tichetului verde.

Oferta cuprindea preparate din carne

– bagheta cu cotlet de porc (140 g.), varza si sosuri, la pretul de 17 lei

-bagheta cu carnaciori picanti (120 g.), sosuri, la pretul de 13 lei

-platou grill cu cotlet de porc (150 g.), carnaciori picanti (100 g.), varza, orez, sosuri, chifla, la pretul de 25 lei. Acesta l-am avut noi pe tichet, dar se vede ca se poate achizitiona si la liber.

-miniplatou grill cu aceleasi produse ca platoul grill dar la un gramaj mai redus, la pretul de 13 lei

– mici platou mare (4 buc.) cu sosuri si chifla, la pretul de 16 lei

– mici platou mic (2 buc.) cu sosuri si chifla, la pretul de 9 lei

Garnitura de orez (60 g.) era la pretul de 4 lei.

Mocanita - 2 Mocanita - 1

Bauturile toate erau la pretul de 6 lei: sucuri din gama Coca Cola la 500 ml., apa plata/ minerala 500 ml., bere Timisoreana 500 ml., tuica de Maramures 40 ml., afinata de Maramures 40 ml., vin fiert 200 ml., ceai, ciocolata calda.

Este amenajata o masa cu sosuri la discretie, tacamuri si servetele. Un alt loc este pentru retur tavi.

Multe banci si mese isi asteapta calatorii sa ia loc si sa admire cursul linistit al Vaserului, padurea inverzita din rezervatia naturala muntii Maramuresului.

Tot aici este afisat orarul la care pleaca trenurile si care trebuie respectat.

Mocanita - train2

O supriza placuta au reprezentat-o toalete din statie. Am intrat inauntru si am avut o mare surpriza: totul era modern, oglinzi, chiuvete, sapun lichid la dozatoare, servetele pentru maini tot la dozatoare, gresie si faianta curate. In cabinele de toaleta era aceeasi curatenie, parfum, hartie igienica.

Toata calatoria dus- intors, cu pauza de masa de o ora si jumatate de la statia Paltin, a durat 5 ore si jumatate.

Odata in viata merita sa evadati in natura virgina strabatuta doar de sinele unui tren cu locomotiva cu aburi, o mocanita care pufaie si claxoneaza. Parca intri intr-un alt film, fara stres, doar cu contemplare si stare de beatitudine. ah, si sa nu uitam ca lipsa semnalului accentueaza ideea de vacanta si atemporalitate 🙂