BLOG CALATORII IN FAMILIE

Impresii, circuite, sfaturi din vacante

Malta | Sfaturi utile pentru vacanta in Malta

Malta e o destinatie perfecta de vacanta pentru o toamna tarziu sau chiar o primavara timpurie, asa ca nu am ratat ocazia de a petrece cateva zile pe insula din Mediterana.

O tara insulara, din mijlocul Marii Mediterane, la sud de Sicilia, Malta este de fapt un arhipelag, chiar daca doar trei dintre cele mai mari insule sunt locuite: Malta, Gozo si Comino.

Tara a fost puternic influentata de culturile nord-africane si arabice in timpul anilor, cu toate ca exista si o latura siciliana impamantenita adanc in caracterul ei. Exista doar cateva tari in lume ce combina o asemenea abundenta istorica, arhitectonica, culturala si diversitate etnica intr-un spatiu atat de restrans.

Malta - plane

De la templele neolitice la ruinele antice afisand influentele grecesti, feniciene, romane, arabe, normande, franceze, britanice, insulele au o istorie ce dateaza din vremuri innegurate, cele mai vechi ruine datand din mileniul al IV-lea i.e.n. Tara a aderat recent la Uniunea Europeana, devenind membra in 2004. A fost una din coloniile britanice pana in 1964 cand si-a castigat independenta. Fiind o insula mediteraneana, cultura, clima si bucataria sunt toate tipice acestei regiuni.

 

Malta se numara printre tarile care pune la dispozitia turistilor foarte multe oportunitati de petrecere a timpului liber. Astfel, Malta sau Republica Malta se afla in lista tarilor insulare ale Europei de Sud si este situata la o distanta de aproximativ 100 de kilometri de Sicilia si aproape 300 de kilometri de Tunisia. Faptul ca Malta include mai multe insule ar putea reprezenta un atu pentru aceasta tara in ceea ce priveste iubitorii de plaja si soare.

Obiective turistice in Malta

Avand mai mult de o jumatate de zi libera, odata ajunsi in aeroport, ne indreptam direct spre Valleta pentru a o descoperi la pas.

Malta - phone booth

Cateva cuvinte despre Valletta, ca si informatii generale :

  • Este cea mai mica dintre capitalele din UE. Are o suprafata de 0.8 km² si o populatie sub 10.000 locuitori (in 2005). Din explicatiile localnicilor am aflat ca in oras si satelitii lui traiesc aproximativ 100.000 oameni.
  • In oras exista 320 monumente istorice, fiind unul dintre orasele cu cea mai mare densitate de astfel de monumente.
  • Orasul dateaza din secolul al XVI-lea, de la sosirea pe insula a Cavalerilor Ioaniti si este asezat intre doua porturi naturale, Grand Harbour si Marsamxett. Mai exact, a fost fondat in 1566 de Marele Maestru Jean de la Valette, de unde i se trage si numele.
  • Ordinul Cavalerilor Ioaniti a fost întemeiat în anul 1099 la Ierusalim, de un grup de negustori din Italia. Simbolul acestui ordin, Crucea Malteză, este o cruce albă în opt colţuri.
  • Scopul lor era de a ingriji pelerinii care se imbolnaveau si de a-i sprijini pe saracii care veneau sa să viziteze locurile biblice. Dupa aproape 100 de ani, cavalerii au fost izgoniti de catre turci din Ierusalim, ajungand in Cipru si apoi in Rhodos. In 1523, cand au fost izgoniti si din Rhodos, au primit de la puterile europene insula Malta, pe care au stapanit-o pana la ocuparea ei de catre Napoleon Bonaparte, in 1798. In aceasta perioada insula a cunoscut o dezvoltare deosebita si un avant extraordinar al constructiilor. Atunci s-au ridicat numeroase fortificatii dar si biserici si cladiri impunatoare, care au rezistat pana astazi.Malta - valletta
  • Cu timpul, telul cavalerilor s-a schimbat, fiind acela de a opri expansiunea turceasca. Ei au construit Fortul St. Elmo si au salvat Malta de Marele Asediu turcesc din 1565.
  • Dupa acest succes, cavalerii au hotarat sa realizeze o fortareata care sa reziste oricaror atacuri. Cu ajutorul Papei Pius al IV-lea, s-a inceput in anul 1566 constructia orasului La Valletta, inconjurat de bastioane si ziduri de aparare. In afara de acestea, in oras au aparut biserici si palate deosebit de frumoase, in care se gasesc si astazi opere de arta valoroase. Constructia orasului si a fortificatiilor a durat… 15 ani!!
  • In timpul celui de-al doilea razboi mondial, orasul a fost grav afectat de bombardamente si multe cladiri au fost avariate.
  • A fost refacut si din anul 1980 se afla pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO.
  • De asemenea, Valletta este considerat etalon universal pentru conservarea istorica, orasul pastrandu-si in mare parte trasaturile initiale, din momentul construirii sale

Malta - triton fountain

Punctul terminus al calatoriei de la aeroport a fost in apropierea fantanii Triton. Aceasta se afla in oraselul Floriana, in afara zidurilor Valletei si a fost construita in memoria eroilor maltezi din al doilea razboi mondial.

Invariabil, toata lumea care coboara din autobuze se opreste langa fantana, pentru poze si pentru o scurta orientare. Este fascinant sa vezi cum piata se umple brusc cu zeci de oameni care coboara din autobuze, cu privirea in toate partile, parca pentru a nu pierde nimic.  La cativa pasi se afla City Gate, care strajuieste intrarea in oras. Am citit ca actuala poarta este a cincea in istoria orasului, construita intre 2011 si 2014. Prima poarta a fost construita intre anii 1566 – 1569, urmandu-i apoi inca patru, la diverse intervale de timp.

Malta - triq ir repubblika

De la poarta intram pe cea mai importanta strada din Valletta, Triq Ir-Repubblika, care se intinde pana la zidurile de aparare ale fortului St. Elmo si de-a lungul careia se afla multe dintre obiectivele turistice ale orasului. Imediat, in partea dreapta vedem o cladire noua, care este sediul Parlamentului maltez. Am remarcat ca aceasta cladire se armonizeaza perfect cu restul cladirilor, toate vechi, imbinand modernul cu liniile arhitectonice ale orasului.

Fascinati de furnicarul de oameni din jurul nostru, privirile ne sunt atrase de ruinele Operei Regale. Aceasta a fost inaugurata in 1866, constructia ei fiind impusa de faptul ca teatrul Manoel devenise neincapator pentru iubitorii de opera. Soarta acestei cladiri nu a fost una tocmai buna. In anul 1873 a fost grav afectata de un incendiu, pornit de la partiturile compozitorului Mro Privitera. Remarcabil este faptul ca in numai trei zile se faceau deja planurile de reconstructie, care s-au finalizat in 4 ani. In aprilie 1942 a fost grav avariata de bombardamente. Au existat multe proiecte de refacere, care au generat multe controverse. In prezent este folosita ca teatru de vara.

Malta - valletta9

Mergand mai departe, gasim pe dreapta biserica Santa Barbara, datand din 1573, bineinteles trecand prin cateva restaurari. Este singura biserică din Malta care oficiaza servicii religioase în germană și franceză. Pe partea stanga gasim Biserica St Francisc, construita la sfarsitul sec al 16-lea si refacuta 80 de ani mai tarziu, din cauza deteriorarii structurii.

IIn sfarsit, ajungem la obiectivul cel mai mediatizat din Valleta, si anume Catedrala St. John. Intrarea costa 10 E, cu o reducere pentru seniori. A fost construita intre anii 1572 -1577, ca lacas religios al cavalerilor. Vazand-o, nu poti sa nu te intrebi cum a fost posibil ca intr-un interval atat de scurt, cu mijloacele tehnice ale vremii, sa se ridice o cladire atat de impozanta…

Malta - valletta cathedral

Peretii sunt sculptati in piatra, cu tot felul de motive: ramuri, cruci malteze, ingeri, toate acoperite cu foita de aur.Podeaua din marmura este formata din 400 de pietre funerare ale cavalerilor. Acestea sunt decorate cu blazoane militare, trofee, simboluri religioase. Cavalerii morti in Marele asediu au fost inmormantati la fortul St. Angelo din orasul satelit Vittoriosa. Mai tarziu, osemintele lor au fost stramutate in Catedrala.

Muzeul catedralei adaposteste opere de arta pretioase: tapiserii, manuscrise, vesminte tesute cu fir de aur, un relicvariu din aur in care a fost pastrat bratul Sf. Ioan Botezatorul, precum si doua picturi de Caravaggio: Taierea capului Sf. Ioan Botezatorul si Sf Ieronim.

Malta - valletta2

In imediata vecinatate se afla Piata Marelui Asediu, unde admiram un grup de statui ridicat in memoria asediul turcesc din 1565. Tot aici, oamenii au realizat un fel de altar, plin cu flori si candele, in memoria jurnalistei Daphne Caruana Galizia, asasinata in octombrie 2017, datorita dezvaluirilor legate de coruptia la nivel inalt. Vizavi observam Tribunalul din Valleta, o cladire relativ noua, construita in 1967 pe locul unei cladiri din 1574, distrusa de bombardamente.

Ne continuam plimbarea si ajungem in Piata Republika sau Piata Regina, centrata de statuia reginei Victoria. Aici admiram alte doua cladiri importante, si anume Palatul Marilor Maestri si Biblioteca Nationala. Biblioteca a fost ultima cladire construita de cavaleri inainte de a parasi Malta iar inaugurarea ei s-a facut mai tarziu, in timpul dominatiei engleze. Aici se pastreaza arhiva cavalerilor.

Urmatorul obiectiv turistic il reprezinta Palatul Marilor Maestri.

Malta - valletta10

Mai departe am ajuns la Fortul St. Elmo, care are o poveste aparte. A fost initial o mica fortificatie ridicata in 1488, in timpul stapanirii aragoneze si extinsa in 1552 de Cavalerii ioaniti. In timpul Marelui Asediu, 40.000 de soldati turci au fost tinuti pe loc de 6000 de maltezi si 500 de cavaleri. Au murit 1500 de maltezi si cavaleri in incercarea de a-l apara. Dupa 31 de zile de lupte, fortul a cazut in mana turcilor, dar a fost recastigat. Dupa castigarea razboiului cu turcii, cavalerii au refacut si extins fortul pe care l-au inglobat in orasul nou construit. In prezent aici isi are sediul Academia de Politie si nu se poate vizita decat cu prilejul unor evenimente speciale. Tot in zona Fortului St. Elmo o placuta ne informeaza cu mandrie ca insulele malteze au servit inca din anul 1925 drept locatii pentru turnarea multor filme si realizarea multor altor productii artistice si documentare, astfel ca se face foarte des referire la Malta ca fiind Mini-Hollywood-ul Mediteranei.

Malta - valletta streets Malta - valletta4

Am trecut si pe langa gradinile Barrakka, despre care se spune ca reprezinta cel mai frumos spatiu verde al insulei.

Paralel cu Lower Baracca Gardens, in partea de jos a Bastionului St. Cristopher cu vedere atat catre port, cat si catre Valletta, se afla Monumentul Asediului Celui de al Doilea Razboi Mondial (Siege Bell Memorial pe hartile cu orasul Valletta) care impresioneaza prin simplitatea, dar si maretia constructiei ridicata in memoria celor 7.000 de soldati si civili ucisi timpul asediului Maltei din perioada 1940-1943. Un clopot urias de bronz este montat intr-un turn construit din calcar (piatra de culoarea mierii din care sunt construite mai toate cladirile si fortaretele din Malta), care bate zi de zi spre seara in memoria celor ucisi in razboi. Baza turnului este acoperita cu placute comemorative, iar una din scari duce la un alt piedestal pe care vedem un soldat din bronz care se odihneste (este invelit si are doua perne sub cap), simbol al tuturor celor ucisi in acea perioada dureroasa. Emotionanta este si placuta memoriala din metal pe care sta scris „La apusul soarelui si in zori, ne vom aminti de ei”. Fara cuvinte! Iar soldatul care este reprezentat nu a murit, ci se se odihneste…

Malta - valletta3 Malta - valletta view

Cam asta am vazut noi in Valletta. Stiu ca mai existau inca multe altele, dar pentru timpul avut la dispozitie ne declaram multumiti.

Ziua urmatoare am dedicat-o Mdinei si Popeye Village.

Mdina, the silent city

Mdina, ce aminteste de Kotor sau Toledo,  cu ziduri groase, inalte de aparare si bastioane in colturi, se afla pe un platou inalt de maximum 200 m inconjurat de campuri din toate partile. Acolo sus, de pe colina, pare a fi inaccesibila si indesdructibila, dar nu a fost intotdeauna asa, iar de la inaltimea zidurilor sale, privelistea catre satele din jur si chiar pana la mare este uimitoare.

Malta - Mdina gate

Eram pregatiti, ca dincolo de poarta, sa pasim nu numai intr-un spatiu bine delimitat, ci sa ne intoarcem in timp, intr-o lume veche de cateva sute ani, din perioada medievala, desi Mdina are o istorie de milenii, cu aproape 4.000 de ani de existenta continua in care a fost locuita permanent.

Fondata de fenicieni in secolul al VII-lea I. C., a devenit mai tarziu, in timpul dominatiei romane, resedinta guvernatorului din acele timpuri, Publius. Pe atunci, era stiuta drept Melita, nume ce deriva de la cuvantul miere. Se spune ca tatal guvernatorului, grav bolnav, a fost vindecat de Sf. Apostol Pavel care fusese adus special aici dupa ce corabia cu care calatorea, naufragiase pe meleagurile malteze. In urma acestui eveniment, guvernatorul s-a convertit fara tagada la crestinism, devenind, mai tarziu, primul episcop de Malta. Sf. Pavel a crestinat intreaga insula, peste tot intalnindu-se biserici si catedrale inchinate Apostolului.

Malta - Mdina2 Malta - Mdina5

Numele de Mdina provine din limba araba (deriva de la Medina) si i-a fost dat pe cand a intrat sub stapanirea arabilor din nordul Africii, in secolul al IX-lea. Tot atunci, arhitectura cetatii s-a schimbat radical in ansamblul sau, au fost retrasate fortificatiile, facandu-se o separare clara intre orasul propriu-zis si ceea ce era in jur, ducand la aparitia asezarii Rabat, cunoscuta ca suburbie. Adica, in timp ce in Mdina locuiau nobilii, in Rabat traiau ceilalti oameni din celelalte paturi sociale, multi dintre ei servindu-i pe primii. Mai tarziu, dupa anii 1090, dupa ce a aparut influenta siciliana, denumirea orasului a devenit Città Notabile, ulterior sosirii cavalerilor ioaniti, fiind cunoscut drept Città Vecchia.

Dar, ceea ce a determinat ca arhitectura orasului sa capete si valente baroce, a fost marele cutremur din anul 1693, care a afectat in buna parte si vecina de la nord, Sicilia. In urma lui, au fost construite cladiri noi in stil baroc, stilul predominant al acelor vremuri, asa cum multe dintre cladirile existente ale Mdinei, afectate de seism, au fost refacute in acelasi stil baroc.

Malta - Mdina3

Din 1530, anul in care cavalerii ioaniti s-au stabilit in Malta, Mdina si-a pierdut statutul de capitala, cavalerii hotarand ca acest rol ar fi mai oportun de indeplinit pentru un oras de coasta de unde atacurile navalitorilor otomani puteau fi urmarite si respinse mai usor. Birgu a fost cel ales, pana sa fie ridicata Valletta, iar de-atunci, Mdina a devenit un oras „tacut”, fara agitatia specifica unei capitale, statut pe care si-l asuma foarte bine si in zilele noastre cand indemnul de a pastra linistea in interiorul sau poate fi vazut pe multe dintre cladirile urbei.

De fapt, Mdina de astazi a reprezentat o lume antica in care ne-am plimbat pe alei inguste, labirintice, pietruite, printre vechile palate si castele ale nobililor, toate de culoarea mierii. In „orasul tacut” nu se aude clar decat zgomotul copitelor de cai ce trag trasurile care completeaza tabloul unui oras medieval si care pot fi inchiriate de oricare turist. In aer planeaza discretie si mister, este un loc in care iti vine sa vorbesti in soapta ca sa nu-i deranjezi linistea si calmul, sa nu-i strici echilibrul. Autovehiculele au interdictie de a circula in Mdina, cu exceptia celor care asigura serviciile de urgenta, utilitatile si cele ale rezidentilor, aproape 300 de locuitori, cati numara populatia orasului. Mdina a fost mereu orasul bogatilor si asta se simte si se vede: un oras elegant, in cale-afara de curat, cu arhitectura rafinata, cu o atmosfera atemporala care cucereste orice strain ce-i trece pragul.

Malta - Mdina6

Imediat ce am patruns pe Poarta San Publju (Mdina) , am intrat in Pjazza San Publju unde pe partea stanga ne-a intampinat biroul de informatii turistice care-si face datoria cu sarg distribuind materiale si harti celor interesati, iar pe partea dreapta Consiliul Local si sediul politiei, ultimul gazduit de Torre dello Standardo. Intrarea in Mdina nu se plateste, fata de intrarea in Citadella din Victoria (Insula Gozo), spre exemplu.

Apoi,  ne-am lansat pe niste stradute stramte si intortocheate fara vreo anumita tinta, insa devenind fascinati cu fiecare pas ce-l inaintam in interiorul cetatii. Am dat de Palazzo Inguanez, Casa Viani, Casa Testarerrata, Palazzo Santa Sofija, Casa del Magistrato, Palazzo Gatto Murina, Casa Gourgion, Palazzo Falzon (Casa Normanda) . Langa acesta din urma, situat in coltul opus Portii Mdina, la capatul strazii principale, Triq Il-Villegaignon, am gasit Pjazza tas-Sur de langa bastionul omonim care asigura cea mai frumoasa priveliste asupra Maltei din Mdina.

Malta - Mdina4

Fiecare dintre aceste cladiri a apartinut unei familii aristocrate, are cate o poveste in spate, una mai frumoasa sau mai trista, dar cu siguranta din care razbate parfum medieval.

Un monument aparte il reprezinta Catedrala Sf. Pavel, cel mai important edificiu din Mdina, ridicat, se pare, pe locul in care Apostolul a savarsit vindecarea tatalui guvernatorului roman. Este si cel mai impozant si cel mai impresionant, dupa parerea mea, si poate fi contemplat din Pjazza San Pawl. In preajma se gasesc si Palatul Episcopal si Muzeul Catedralei.

Desigur ca mai sunt si alte biserici notabile in interiorul cetatii precum: Biserica Carmelite, Biserica St. Rocque, Capela Sf. Agatha, Capela Sf. Petru, Capela Sf. Nicolae. Un loc de interes aparte este Mdina Experience (un fel de cinema 5D sau teatru) .

Malta - Mdina7

In hatisul de alei inguste cat sa treaca un singur om, printre cladiri de-o incarcatura istorica insemnata, la un moment dat ne-am trezit langa cea de-a doua poarta a orasului: Poarta Grecilor (Greek’s Gate) situata langa un ditamai bastionul. Bineinteles ca am vrut sa vedem cum este si de partea cealalta a acestei porti, de aceea am iesit si am intrat iarasi, caci mai aveam de vazut Palazzo Vilhena, astazi Muzeul National de Istorie a Naturii, Palazzo Xara (astazi boutique hotel), manastirea St. Benedict.

Plimbarea prin Mdina, fortareata medievala ca o bijuterie arhitectonica, a fost extrem de placuta si destul de lejera, data fiind ora timpurie la care am facut-o. Aceasta ne-a relevat ca dincolo de zidurile solide si inalte, am cunoscut o citadela „tacuta”, sobra, dar distinsa, ce abunda in clasa si rafinament.

Popeye Village

La nord-vestul stancoasei insule, la doar trei km de Mellieha, satul unui iubit personaj din desene animate, satul lui Popeye –  un muzeu in aer liber, un loc in care 19 colibe din lemn, aparent subrede, asteapta sa fie privite, explorate, admirate.

Malta - popeye village Malta - popeye village1

Pe un drum ingust marginit de un gard din piatra, printre cactusi si fructele lor delicioase, satul muzeu dispune de o parcare mare, gratuita. Acolo am gasit un restaurant si un bancomat, cateva barcute uitate de timp si de oameni, probabil tot din recuzita muzeului. Doua casute pentru bilete erau asezate la intrare, una pentru cei care fac rezervari virtual, iar alta pentru  cei care nu iubesc reducerile si biletele online 🙂

Costul unui bilet era 14,5 euro, iar pretul includea poza cu animatorii, plimbare cu barcuta prin golf, vizionarea filmului cu Popeye in casuta-cinematograf, sezlonguri gratuite, accesi in apa lui Anchor su mini aquapark-ul amenanjat.

Program de vizitare este intre 9.30-17.30, si include si o harta a satului.

Malta - popeye village5 Malta - popeye village1

Casutele sunt un pic decolorate, batute de vant, de ploi si de soare, au acoperisul stramb pentru a inveseli locul, dar satul cuprinde si mini muzee, locuri de joaca si piscine pentru pitici, un mini teren de golf, un restaurant fast-food, doua cafenele, plaja cu sezlonguri, barcute colorate.

Golful Anchor este inconjurat de stanci superbe, cateva saltele si tobogane gonflabile sunt vedetele din apa, plutesc leganandu-se in bataia curentilor marii.

Un salvamar supravegheaza intreaga zona de la inaltime, dar recomand multa grija pentru copilasi, sunt capcane la tot pasul. Personalul este foarte amabil, au zambetul nelipsit de pe chip, animatorii Popeye, Olive si Bluto erau haiosi, adevarate vedete in mijlocul celor mici.

Malta - popeye village1

Insula Gozo

A treia zi am dedicat-o integral insulei Gozo, locul de refugiu al maltezilor mai ales pe weekend. PErsonal, Gozo mi s-a parut mult mai frumoasa si curata decat restul insulelor si a fost o supriza placuta.

Gozo este o insula micuta, de numai 67 km patrati si nu este asa de aglomerata ca Malta. Nu are statiuni turistice deosebite, dar se spune ca numeroasele golfuri reprezinta unul din cele mai bune locuri de scufundari din Mediterana.

Am hotarat sa optam pentru autobuzul Hop On Hop Off, pentru 10 E/persoana sau 5 E copii. Pretul oficial era de 18 E, dar fiind patru persoane am obtinut o reducere substantiala.

Malta - gozo ferry

Cateva informatii cred ca sunt utile. Autobuzul este etajat, am calatorit numai la etaj, de unde aveam vizibilitate buna. Uneori, cand se mergea cu viteza mai mare, se simtea vantul si briza insulei.   Ne temeam de ploaie, uneori se adunau nori, dar cele mai multe autobuze aveau o copertina care se putea intinde si vremea a tinut cu noi si a fost preponderent insorita.

Soferii vand apa rece, cu 0,8 Esticla de 0,5 l. O idee foarte buna, mai ales daca afara e foarte cald.

Autobuzul are doua rute, schimbul se face in Victoria. In total sunt 14 opriri, autobuzele vin la interval de 45 minute. Am observat ca orarul era respectat, rareori au fost intarzieri de maxim cinci minute. Daca ajungea mai devreme, stationa pana la ora exacta trecuta in program. La urcare primesti casti pentru audioghid cu 16 limbi, inclusiv bulgara si maghiara, dar nici urma de limba romana.

Asadar, am debarcat in Mgarr. Inca de pe feribot am remarcat, ce altceva decat silueta unei biserici, asezata pe un deal. Ni s-a parut impresionant de mare, mai ales raportata la mica asezare Mgarr. Se numeste Sf. Fecioara din Lourdes. Langa aceasta se afla Fortul Chambrey, construit de cavalerii ioaniti si transformat in zilele noastre intr-un complex hotelier si apartamente de lux.

Malta - Gozo mgarr

Autobuzele turistice asteptau intr-o parcare din apropiere. Am plecat fix la ora din program.

Trecem prin Xewkija, cel mai vechi sat din Gozo, al carui reper distinctiv este reprezentat de Rotonda Sf. Ioan Botezatorul, care are unul din cele mai mari domuri fara suport din lume. Dimensiunea lui a creat rivalitati intre gozitani si maltezi, ultimii sustinand ca domul bisericii din Mosta este mai mare. Si aceasta biserica pare mult prea mare fata de localitatea in care se afla, dand impresia unui urias in tara piticilor in comparatie cu celelalte cladiri.

Malta - Gozo Victoria1

Am ajuns repede in capitala Victoria sau Rabat (Orasul). Numele actual il poarta din 1887, cand a fost numit asa in cinstea jubileului de diamant al reginei Victoria.

Victoria este un oras elegant, cu strazi si cladiri foarte ingrijite, care imbina armonios trecutul cu prezentul.

Malta - Gozo Victoria

Ne indreptam direct spre Citadella, despre care citisem atatea si eram nerabdatori sa o vedem. Este asezata in locul cel mai inalt al orasului, inca din epoca bronzului, iar fenicienii si romanii au extins fortificatiile respective. A fost distrusa partial in Marele Asediu iar cutremurul din 1693 a ruinat-o complet dar la sfarsitul secolului al XVII-lea a fost refacuta.

Citadela este o fortareata alcatuita din bastioane unite intre ele prin ziduri masive.

Malta - Gozo Victoria citadel Malta - Gozo citadel3Malta -gozo citadel cathedral indoor

La Citadela se ajunge urcand pe o strada in panta, intrarea fiind libera. Primul contact te impresioneaza prin maretia zidurilor care inconjoara fortareata. Trecand in interiorul zidurilor se ajunge in Piata Catedralei. Acolo ne intampina catedrala Adormirii Maicii Domnului, construita între 1697-1711, in forma de cruce latina. In fata catedralei se afla un numar mare de scari, pe la jumatatea lor aflandu-se statuile papilor Pius al IX-lea şi Ioan Paul al II-lea. Daca exteriorul este impunator, interiorul este deosebit de frumos, adapostind adevarate opere de arta. Am citit ca proiectul bisericii cuprindea si un dom, la care s-a renuntat din lipsa de bani. Dar picturile tavanului, realizate prin tehnica trompe l’oeil, creeaza iluzia unui dom.

Malta - Gozo Victoria1 Malta - Gozo Victoria1

Apoi ne-am plimbat printre bastioane si ziduri, am admirat orasul de la inaltime.

Am trecut apoi prin satul mestesugaresc Gharb, de unde se pot cumpara obiecte artizanale din sticla, ceramica, dantela. Noi ne-am multumit sa le privim.

Urmeaza Dwejra, locul prabusitei Ferestre albastre. Aici marea este strajuita de un bloc de piatra inalt de 60 metri – Fungus Rock, declarat rezervatie naturala.

Malta - Gozo Dwejra Malta - Gozo dwejra2

Am citit ca aici creste o planta numita Cynomorium Coccineum, despre care cavalerii credeau ca are puteri atotvindecatoare. I se mai spune si ciuperca malteza. Era oferita in dar oaspetilor de seama. Ca sa nu fie furata, cavalerii au pus paza permanenta in jurul stancii iar cei care erau prinsi la furat erau trimisi la galere pentru 3 ani! Intre timp s-a dovedit ca planta nu este o ciuperca ci este o planta parazit, care nu isi poate sintetiza clorofila si ca nu are puteri vindecatoare.

Malta - Gozo dwejra4

In apropiere de Dwejra, relieful este stancos si arid, cu vegetatie specifica climatului uscat. In drum, am observat si o cariera de calcar, in care blocurile de piatra taiate pe diferite dimensiuni erau atat de ordonat depozitate, incat locul iti lasa impresia unui sit arheologic, mai degraba decat a unei cariere.

Ne-am intors pe acelasi drum, urmatoarea oprire fiind la Biserica Ta’Pinu. Aceasta este o constructie mai recenta, ridicata intre 1920 si 1931, pe locul unei vechi capele, din secolul al XVI-lea. Vreau sa spun doar ca biserica este impresionanta, atat in interior cat si in exterior. Aici autobuzul face o oprire pentru fotografii.

Malta - Gozo ta pinu

Se spune ca cei care se roaga la icoana Fecioarei Maria vor avea parte de implinirea unor miracole. Am mai aflat despre aceasta ca a fost vizitata in 1990 de catre Papa Ioan Paul al II-lea si ca, dupa slujba, a impodobit icoana Fecioarei Maria din Ta’Pinu cu cinci stele de aur.

Urmatoarea oprire, a opta, este in Fontana, o mica localitate in apropierea capitalei. Denumirea malteza a localitatii este “It-Triq tal-Għajn” (drum spre primavara) si provine de la numele unui izvor din apropiere. De fapt exista mai multe izvoare, valorificate inteligent de localnici. Inca din secolul al XVI-lea au construit adaposturi arcuite la izvoare, pentru a-si face mai usoara activitatea de spalare a hainelor. In timpul raidurilor aeriene din timpul razboiului, ele au fost folosite pentru protectie. Am inteles ca si astazi unii localnici mai folosesc acest mod de a spala .

De asemenea, au construit un sistem de irigare format din jgeaburi din piatra. In aceasta zona pamantul este foarte fertil, am observat si noi, din autobuz, terenurile cultivate si ingrijite. Oamenii se ocupa cu agricultura dar si cu pescuitul, golful Xlendi fiind la mica distanta.

In urma cu mai bine de 100 de ani, pescarii au hotarat sa isi doneze profitul pentru ridicarea unei biserici, numita Biserica Catolică a Inimii Sacre.

Malta - Gozo xlendi

In continuare ajungem in Xlendi, pe coasta de vest a insulei ce aminsteste de Cinque Terre. Este un sat pescaresc, dar in care au inceput sa apara si facilitati turistice: hoteluri, restaurante, baruri. Este strajuit de Torri ta Xlendi, un turn de observare construit in 1650. In zona sunt multe formatiuni carstice. Golful este propice pentru snorkelling si scufundari.

Si aici erau cladiri in constructie, in special hoteluri (macaralele erau la datorie), cu aceeasi arhitectura specifica malteza si din aceeasi piatra de calcar de culoarea mierii.

Malta - Gozo xlendi 2

Pe alt drum, admirand alte peisaje, ne indreptam din nou spre capitala Victoria. Mai vedem cateva biserici, numeroase constructii deosebite, ne strecuram pe stradute intortocheate si ne imbarcam pentru ruta 2 si am pornit spre estul insulei, ajungand la Marsalforn. Este considerata singura statiune din Gozo, fiind asezata intr-un golf cu peisaje minunate. In apropiere se afla „salt pans”, niste spatii special amenajate pentru exploatarea sarii din mare. Aici se gaseste o plaja cu nisip si altele cu pietris. Multi locuitori ai insulei dar si multi maltezi au aici case de vacanta. Statiunea este plina de scoli de scufundari si centre de inchiriere a barcilor.

Malta - Gozo marsalforn1 Malta - Gozo marsalforn

Oprirea cu numarul 12 este in Xaghra. Din autobuz vedem o alta biserica impunatoare, numita Sf. Fecioara a Victoriilor si moara de vant.

Urmeaza Templele Ggantija ce dateaza din perioada 3600-3200 i. H si unde intrarea costa 9 E, incluzand si vizitarea morii. Noi am sarit peste acest obiectiv.

Ziua dedicata insulei Gozo se apropia deci de final. Imbarcarea in autobuz, cu directia Ramla.

Nu am mai coborat, pentru cei interesati spun doar ca aici se poate sta la soare pe plaja cu nisip rosu si se poate vizita pestera lui Calypso, unde legenda spune ca Ulise ar fi stat timp de sapte ani.

Urmeaza apoi satul Nadur si punctul terminus, portul Mgarr.

Transportul in Malta

Recomandarea mea este urmatoarea:

-Daca stati  8 zile in Malta: achizitia unui card Tallinja Explore Unlimited travel for 7 days (cu costul de 21 euro adult, sau 15 euro copil)

-Daca stati mai putin de 8 zile in Malta, puteti cumpara cu 15 euro un 12 Journey Card, pentru 12 calatorii.

Malta -tallinja card

-Daca nu doriti sa va aventurati prea mult prin Malta, aveti optiunea de a cumpara bilete individuale, direct de la soferul autobuzelor: tariful biletului este de 1,5 euro iarna – tarif valabil pana in luna iunie, sau de 2 euro vara.

Pe autobuzele de noapte tariful este 3 euro pentru o calatorie, sau 2 bilete de pe cardul de 12 calatorii.

Atentie: cand platiti direct in autobuz, soferul va da un bonulet tiparit pe loc. Acest bilet este valabil 2 ore, deci puteti schimba autobuzul in acest interval de timp, prezentand acel bonulet in autobuzul urmator, dar nu va puteti intoarce in acelasi loc cu biletul respectiv, chiar daca au trecut mai putin de 2 ore de la emiterea lui.

Avantaje card Tallinja Explore Unlimited travel for 7 days:

  • Este valabil 8 zile, deci daca ajungeti sambata in Malta, este valabil inclusiv in ziua plecarii, sambata viitoare.
  • Am descoperit acest lucru cu ocazia validarii lui la fiecare urcare intr-un autobuz: pe afisajul de acolo aparea « Valabil pana la data de… ».
  • Alte avantaje: este valabil si pe autobuzele de noapte (de retinut: autobuzele de noapte au litera N in fata numarului).
  • Este valabil pe autobuzele din insula Gozo.
  • Tot acolo, pe insula Gozo, aveti 8 euro reducere la autobuzele turistice “hop on – hop off” de pe insula, adica veti plati doar 10 euro pentru o zi de circulatie cu autobuzele “hop on – hop off”, in loc de 18 euro, tariful intreg.

Malta - Gozo hop on bus

De ce este util sa folositi autobuzele “hop on – hop off” pe insula Gozo? Au orarul mai des decat cursele de autobuze locale si au trasee strict pentru atractiile turistice de pe insula. Noi asa am reusit sa vedem intr-o singura zi aproape tot pe acolo.

Sunt 2 companii cu autobuze “hop on – hop off” pe insula Gozo: una are autobuze de culoare rosie (city sightseeing), cealalta verde (gozo sightseeing).

Compania cu autobuze rosii avea la randul ei 2 trasee circulare diferite, care puteau fi folosite in cursul zilei respective.

Cand platiti un bilet de o zi la autobuzele “hop on – hop off” primiti un pliant cu traseele autobuzelor respective, iar in fiecare statie veti gasi pe stalpii de acolo orarul curselor: in general sunt cam 45 de minute intre curse, ca sa ai timp sa vizitezi atractia respectiva, pana la urmatorul autobuz.

Tot in aeroportul Luqa, la ghiseul pentru cumparare carduri de transport, puteti solicita un pliant cu traseele autobuzelor.  Totul despre transportul public in Malta gasiti pe acest site.

Malta - gozo hop on bus route

In partea din stanga a aeroportului (cum iesiti de la “Sosiri”) gasiti un punct de informare turistica, de unde puteti solicita diferite brosuri si pliante turistice (inclusiv, daca sunteti pasionati, 8 pliante cu trasee ce pot fi parcurse pe jos).

Iesim (in sfarsit 🙂 ) din aeroport si vrem sa luam un autobuz: mergeti in partea dreapta si veti vedea afisate, la refugiile de statii de autobuze (la 10 m de intrarea in aeroport), panouri cu autobuzele care pleaca de acolo si orarele acestora.

Sunt mai multe panouri si statii, deci autobuzele sunt rasfirate, nu pleaca toate din acelasi loc.

Ajunsi in statia de autobuz aveti nevoie de alte informatii despre sistemul de transport din Malta. Iata cateva dintre ele :

  • Autobuzele malteze au fost complet schimbate cu unele noi, nu veti mai gasi niciunul din anii 1960, cum apareau pe aici, in impresiile inaintasilor nostri!
  • Pe afisajul din fata-sus al autobuzului este trecut numarul acestuia si destinatia finala.
  • Toate traseele de autobuz care au un X in fata numarului sunt trasee rapide, cu mai putine opriri. Daca aceste autobuze rapide, cu X in fata numarului, circula in zona dvs. de interes sunt cele mai indicate.

Malta - sunset

  • De retinut: marea majoritate a traseelor de autobuz trec (sau au capatul) prin/in Valletta. Deci in locurile unde nu exista autobuz direct intre 2 puncte de pe insula se pot combina 2-3 autobuze, din care unul ajunge (si) prin Valletta.
  • Trebuie sa mai stiti despre transportul cu autobuzul in Malta ca mai sunt 3 sau 4 “noduri” (in afara de Valletta) in care gasiti legaturi cu restul insulei.
  • Deci, daca vedeti pe vreun autobuz ca destinatie (sau ca punct intermediar) unul din cuvintele: Universita’ (sau Mater Dei – este singurul spital de pe insula), Rotunda (este Domul din orasul Mosta), Pembroke Park+Ride, sa stiti ca puteti lua autobuzul acela si in nodurile respective gasiti altele, pentru destinatia dorita.
  • Documentarea pentru transportul in comun cu autobuzele este esentiala!
  • Autobuzul 101, care ajunge pe la Popeye Village, vine doar o data pe ora!

Alte informatii legate de autobuze si de afisajele din statii:

  • se circula pe partea stanga a drumului, deci statiile (si soferul din autobuz) sunt invers pozitionate decat in Romania.
  • Urcarea in autobuz se face numai pe usa din fata, pe la sofer.
  • Exista si autobuze care au 2 usi. La acestea, pe usa din mijloc se coboara, altfel, coborarea se face tot pe la sofer.
  • In interiorul autobuzelor, putin deasupra soferului exista un panou de afisaj sunt actualizate si afisate informatii despre statia care urmeaza si statia finala a autobuzului respectiv.
  • Mai exista si posibilitatea sa auziti in autobuze un mesaj vocal (in trei, patru limbi… dar foarte putin inteligibil) care anunta statia urmatoare.
  • In statiile de autobuz exista panouri cu numele statiei si orasul in care sunteti .
  • In unele statii, dar mai ales la capetele de linii, veti gasi panouri care indica toate statiile intermediare ale unei linii de autobuz.
  • Orarul autobuzelor din statii este prezentat in trei variante: zile de lucru, ziua de sambata si ziua de duminica sau de sarbatori legale
  • Raman valabile si recomandarile pentru a urca sau cobori din autobuz: trebuie sa faci cu mana cand vezi ca se apropie autobuzul dorit de statie, respectiv apesi pe butoanele rosii din autobuz pentru a semnala soferului ca doresti sa cobori la statia urmatoare. Am avut destule situatii de statii “sarite” pentru ca nu era nimeni acolo si nimeni din autobuz nu a semnalat dorinta de a cobori.

Transportul intre Malta si insulele Gozo si Comino

Malta -food

Pentru a ajunge pe insula Gozo trebuie sa va deplasati pana la terminalul de ferry din Cirkewwa. Sunt 7 linii diferite de autobuz care ajung aici. Odata coborat din autobuz, la capat, vedeti in dreapta cladirea terminalului si veti constata cu surprindere ca, odata ajunsi inauntru, vi se va cere sa nu zaboviti la vreun ghiseu de plata a biletelor si sa urmati traseele prestabilite pana la bordul feribotului.

Explicatia: la dus nu se plateste nimic, doar la intoarcere este o taxa de 4,65 euro.

Orarul feriboturilor: la fiecare 45 de minute.

Alte amanunte gasiti aici : gozochannel.com/en/home.htm

Daca sunteti hotarat sa folositi autobuzele « hop on – hop off » pe insula Gozo veti gasi la bordul feribotului un angajat al companiilor respective, care va poate vinde bilet cat inca sunteti la bord, pentru a economisi timp dupa coborare.

Atentie: preturile pot fi negociate substantial asa ca va recomand sa nu le luati online pentru ca oricum nu garanteaza nici loc in autobuz si nici ora de plecare. Noi am platit 10 euro adult si 5 euro copil fata de 18 euro adult si 10 euro copil online.

Malta - Paradise Bay

Pentru insula Comino se merge tot pana la terminalul de ferry din Cirkewwa, iar aici o luati putin in dreapta, traversand cateva benzi auto folosite de masinile care urca pe feribot si, pe malul marii, este un punct de imbarcare catre destinatia Comino, deservit de vaporase cu capacitatea de 32 de locuri si care pleaca de acolo (si inapoi de pe Comino spre Cirkewwa – Malta) de 3-4 ori pe zi .

Costul biletului dus-intors spre Comino este de 10 euro si aveti posibilitatea ca, pastrand biletul respectiv, sa va intoarceti de pe Comino in Malta, la oricare din orele de care sunteti informat la momentul achizitionarii biletului.

De mentionat ca la inapoierea de pe Comino aceste vaporase fac o scurta oprire, doar pentru poze, langa tarmul insulei Comino, intr-o zona unde exista mici pesteri in malul stancos, similare celor de la Blue Grotto din Malta .

Bineinteles, in diferitele statiuni din Malta exista destule firme care organizeaza excursii pe cele 2 insule (incluzand si tururi sau mese pe insule), fara a fi nevoiti sa mai va deplasati pana la terminalul de ferry din Cirkewwa.

Ca sa inchei cu mijloacele de transport, exista si alte altenative ca si:

Masinile inchiriate au un K la sfarsitul numarului, si sunt des intalnite pe insula.

Masinile taxi in Malta sunt albe si negre. Cele albe sunt la liber, opresc oriunde si oricand, cele negre vin numai la comanda, opresc numai la destinatie.

Taxify – l-am folosit si functioneaza exact ca oriunde altundeva. E o varianta comoda pentru ca un drum de 25-30 minute cu masina il parcurci in 1,5h cu transportul public, asa ca, dac vrei sa iti maximizezi timpul fortand putin bugetul, e o alternativa de luat in calcul.

 

 

2 Comments

  1. Amplu si informativ 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: