Dupa o experienta intensa in Cartagena – Columbia, ne indreptam spre Panama si eram tare curiosi sa descoperim micuta tara din America Centrala. Daca Jamaica a fost pata de culoare din excursie si Aruba paradisul caraibian, iata ca Panama era o enigma pe care incercam sa o deslusim.

Panama - causeway de amador1

Ancoram in portul Colon si incepem aventura. Zona adiacenta portului era de o saracie lucie, cum parca doar in Africa sau insula Batam am vazut. Ghidul ne-a explicat ca zona era locuita din populatie venita din insulele invecinate si foarte sarace cautand un trai mai bun.

Panama - colon

Ne indreptam spre Panama City si imediat padurea tropicala isi face simtita prezenta schimband complet peisajul. Am ales sa vizitam canalul Panama dupa-amiaza cand erau planificate cateva vase ce il tranzitau, pentru ca experienta sa fie completa.

Panama este o tara exotica, o destinatie de vacanta recomandata, ce iti va oferi peisaje superbe, paduri tropicale, plaje cu nisip fin si alb, insule ratacite precum si urbanismul modern al capitalei, Panama City.

Situata in America Centrala, statul Panama uneste America de Nord cu America de Sud si are iesire la Marea Caribelor si la Oceanul Pacific. Este renumita la nivel mondial datorita Canalului Panama, de o frumusete deosebita si care permite trecerea vaselor dinspre Oceanul Pacific in Oceanul Atlantic si invers.

Panama - casco antiguo2

In teritoriul statului Panama se afla si cateva insule precum arhipelagurile San Blas si Bocas del Toro, cateva monumente istorice, precum si un loc aflat in patrimoniul mondial UNESCO. Majoritatea locuitorilor se afla in Panama City, in zona Canalului sau pe coasta Pacificului.

Panama City, capitala statului se numara printre principalele atractii turistice datorita farmecului sau dat de accentele din Spania veche imbinate cu cele ale Americii moderne, lucru care il vei simti la tot pasul. Centrul istoric, plin cu alei pietruite si cladiri coloniale, face parte din patrimoniul mondial UNESCO.

Scurt istoric

In anul 1508 pe istmul Panama se stabileste prima colonie, care a dus la fondarea orasului de Pedro Arias Davila, guvernator din perioada Coroanei Spaniole, pe 15 august 1519, fiind primul oras spaniol de pe coasta Pacifica a Americii Centrale. Orasul avea la aceea vreme o populatie de 10000 locuitori.

Panama - casco antiguo1

In anul 1671, orasul cade prada piratului englez Sir Henry Morgan, care dupa numeroase atacuri, il incendiaza. Pana la acest moment orasul cunoscuse o perioada de prosperitate, fiind portul de unde se incarcau vapoare pentru coroana Spaniola, cu aurul din Peru, banane din regiune, marfuri, care au dus multi bani pt oras. Dupa incendiu orasul a fost distrus in totalitate.

Burghezii spanioli au reconstruit orasul in anul 1673, la 10 km distanta de locul initial, intr-un loc linistit, pe peninsula care margineste golful Panama, cunoscut astazi ca orasul Casco Antico. Reconstructia facuta in perioada coloniala, aduce acel aer specific perioadei, cu cladiri, albe, balcoane de lemn, lucrate ca o dantelarie, un oras modern al perioadei respective. Acest oras, este si azi atractia principala a turistilor, fiind considerat monument arheologic si inclus ca Patrimoniu al Humanitatii UNESCO.

Panama - canal map

Dar, inainte de a ajunge sa admiram orasul vechi, am facut un scurt popas in Causeway de Amador ce ne-a permis sa admiram skyline-ul orasului nou si modern din departare. Tot drumul construit artificial ce separa cele doua oceane e incantator si privelistea este magnifica.

Ghidul ne spunea ca Panama City este impartit in 8 mari zone dupa cum urmeaza:

Zona 1 – Causeway de Amador, o fasie de teren care patrunde adanc in apele oceanului Pacific, cu plaje, vegetatie tropicala, restaurante elegante, hoteluri, multa vegetatie adancita intr-o oaza de liniste, departe de forfota unei mari metropole. Aici sunt cluburi de yahturi, terenuri de golf, de sport, pentru turistii care cauta zona de relaxare si lux. Tot in zona 1 sunt și 2 muzee ce atrag multi turisti: muzeul Maritim si muzeul Bio (care prezinta constructii cu arhitectura moderna, realizate din materiale biologice). In imediata vecinatate este cartierul Miraflores, care a inflorit in perioada constructiei Canalului de francezi.

Panama - causeway de amador3

Zona 2 – Casco Antiguo – orasul care a cunoscut gloria in perioada coloniala si care este atractia turistica cea mai importanta a orasului. Tot aici este si resedinta Presedintelui Panama.

Zona 3 – Bella Vista – se intinde de-a lungul coastei Costera, este locatia din oras cu cel mai mare numar de hoteluri, la preturi mici, accesibile tuturor turistilor. Tot in aceasta zona ai acces usor la cel mai ieftin mijloc de transport, metroul care traverseaza pe o distanta de 14 km, tot orasul.

Zona 4 – El Carmen – zona boema, una din cele mai moderne, abundand in arii verzi, parcuri, restaurante, dar si zona unde sunt asezate ambasadele.

Zona 5 – Obarrio –  unde sunt cele mai multe centre comerciale, magazine, unde vin turistii, dar si localnicii pentru cumparaturi.

Panama - casco antiguo new city1

Zona 6 – Mabella –  unde ai ocazia sa vezi cel mai mare mall al orasului, elegant, impresionant cu magazine, restaurante, sali de cinema. Dar cea mai frumosa constructie incepe din Punta Pacifica, podul care leaga zona 6 cu zona 8. Minunatul pod strabate oceanul, masinile zboara pe deasupra apei spre cel mai nou cartier al orasului si de acolo spre aeroportul international Tocumen, cel mai frumos din America Centrala.

Zona 7 – San Francisco, asezata in vecinatatea Parcului de recreere – Omar Torrijos, cel mai intins parc din oras, este o zona comerciala, aglomerata, cu hoteluri si localuri pentru servit masa, discoteci, baruri, cazinouri cu jocuri de noroc.

Zona 8 – Costa del Este – este cea mai noua, o zona exclusivista, care are o arhitectura a blocurilor cu cele mai inalte standarde din lume, cu 127 zgarie-nori, construiti si urmeaza inca 111 proiecte de zgarie-nori, care concureaza cu cele din Manhattan.

Din Causeway de Amador, ne indreptam spre Casco Antiguo pentru a descoperi si admira orasul vechi.

Panama - casco antiguo4

Cartierul numit Casco Antico, este strabatut de case stralucitor de albe, tipic coloniale, cu partea de jos si partea superioara lucrate din lemn sculptat etaland o frumoasa dantelarie. Stradute inguste marginite de buticuri, restaurante, cafenele, care isi deschid usile la parterul caselor, toate frumos aranjate, dand un farmec romantic acestui loc.

Constructiile, realizate intre anii 1756-1765, au fost ocupate de negustori, reprezentanti ai Casei Gongora, renumiti pt calitatea marfurilor. Numeroase constructii istorice, printre care cateva cladiri in stil militar Spaniol, numite Bovedas, care au fost bine conservate, pana in zilele noastre sunt mandria cartierului.

Panama - casco antiguo3

Tot aici in acest cartier e resedinta Presedintelui Panama-Palatul Prezidential, asezat in zona Puerta de Mar, care in perioada coloniala a servit drept port pentru accesul vapoarelor cu marfuri importate sau exportate de negustorii, care faceau comert cu Coroana Spaniola, precum si pentru tranzitarea aurului din Peru. Puerta de Mar a fost primul edificiu ridicat in anul 1673 si a fost cea mai scumpa constructie.

Alaturi de constructiile in stil colonial, s-au adus din Orasul Vechi, cele mai valoroase obiective, care au mai ramas dupa incendiul din 1671, mutandu-se piatra cu piatra si reconstruind vechile cladiri, bisericile. Reconstructiile au fost usor de realizat, datorita simplitatii lor si stilului auster in care au fost realizate. Ruinele bisericii De SantoDomingo, adusa in anul 1925, din care s-a transferat Capela Arco Chato, ulterior declarata monument istoric, in anul 1941.

Panama - casco antiguo5

Una din cele mai apreciate piese care a fost transferata din orasul vechi, este fatada bisericii Mercedes. Aceasta biserica dupa incendiu s-a transformat intr-un moloz de piatra, dar a fost refacuta transferandu-se piatra cu piatra si reconstruita in totalitate. Partile laterale ale fatadei au fost flancate de 2 capele noi. Edificiul, o constructie in stil baroc, este o piesa arhitecturala veche si de valoare.

Catedrala Metropolitana-constructia a inceput in anul 1674 si realizata din lemn, de monsenor Leon si la inceput a servit congregatiei. In anii 1737 si 1757, cathedrala a suferit doua icendii puternice, focul lacom distrugand, tot ce a fost realizat din lemn, numai zidaria rezistand acetor atacuri. Dupa 99 de ani de la inceputul acestei constructii, templul a fost reconditionat si binecuvantat, deschizand portile in anul 1773.

Panama - casco antiguo3

Suntem in mijlocul cartierului, in piata Primariei, o zona deschisa cu un frumos parc in centrul pietii, iar pe margini comercianti ambulanti te indeamna sa cumperi suveniruri. Tot aici gasim Palatul Municipal si Muzeul Canalului Interoceanic Panama.

Dar si aceasta zona-Casco Antico, cu constructiile perioadei coloniale, cu ruinele perioadei indigene, cu farmecul stradutelor, este de o valoare istorica de care turistii sunt extaziati. Pe 5 iulie 2003, UNESCO, declara acest cartier, World Heritage si o include in lista lunga a tuturor mostenirilor istorice.

Panama - casco antiguo6

Dupa aceasta cura de istorie, mergem sa admiram si orasul nou, plin de zgarie nori si de cladiri futuriste si moderne. Gonim pe bulevardul principal care strajuieste la stanga si la dreapta cladiri imense dar si parcuri generoase, pline de palmieri.

Panama - canal4

Timpul zboara parca pe nesimtite si realizam ca trebuie sa ne indreptam spre canalul Panama, ce se inchide la ora 16, pentru a vedea o minune a ingineriei 🙂

Canalul Panama leaga oceanul Atlantic de oceanul Pacific, fiind cel mai mare proiect de inginerie realizat vreodata, dar si cea mai mare realizare in domeniul navigatiei, cu impact economic. Navele care plecau din New York cu destinatia San Francisco, trebuiau sa parcurga o distanta de 22500 km, timp de 28 zile, ocolind America de Sud prin Capul Horn (stramtoarea Magellan).

Panama - canal

Prin construirea canalului Panama, navele parcurg doar 9500 km. Ideea realizari acestui canal dateaza din anii 1600, lansata de Vasco Nunez de Balboa, dar constructia efectiva a inceput in anul 1883 sub conducerea stralucitului inginer francez Ferdinand Lesseps. Pana in anul 1903 s-a escavat pamantul pe o lungime de 77 km, cu mari eforturi financiare si umane. In anul 1904, USA se hotaraste sa reia lucrarile, ajungand in anul 1914, sa-l finalizeze. Eforturile au continuat si in urmatorii 10 ani. S-au cheltuit peste 400 mil $, peste 75.000 de muncitori au lucrat in acesti ani la constructie , iar 5609 dintre ei si-au pierdut viata, preponderent din cauza febrei galbene sau al alunecarilor de teren.

Panama - canal3

Daca la inceput traversau anual 1000 de nave, in prezent anual, traverseaza canalul 13056 (cu o medie zilnica de 40 nave) nave, transportand peste 20.000 milioane tone alimente, masini, etc. Ghidul ne spunea ca in 2018, cea mai mare taxa de tranzit a fost de 2 mil $ platita de o singura nava ce l-a tranzitat.

Panama - canal map

Canalul nou, inaugurat in 2016, este cel ce l-am vizitat tocmai pentru a vedea cum s-a dezvoltat ideea preluata din 1914 si dezvoltata recent.

Am avut norocul sa vedem doua nave ce au trecut prin sistemul de ecluze cu un ghid audio ce detalia fiecare pas. Aici, trecerea si sistemul de ecluze sunt gandite in 3 trepte ce duc vasele dinspre Atlantic spre Pacific si invers.

Panama - canal2

Ecluzele sunt cele mai importante parti ale canalului, asigurand trecerea navelor. Inaltimea apei in ecluza variaza in functie de dimensiunea navei, intre 12-26 m. Navele sunt trase incet prin ecluze de mici locomotive numite ,,mulas”.

Lacul Gatun, este ca un rezervor care asigura apa in ecluze pe perioada anotimpului secetos (lunile dec. -aprilie).

Panama - canal1

Complexul contine si un cinematograf unde se proiecteza filmulete din perioada constructiei dar si o mini-gradina botanica ce contine specii de plante reprezentative zonei. Cat despre animale, noi nu am vazut nici unul cu exceptia pancartelor explicative 🙂

Panama - canal4

Incheiem o zi plina, inceputa in zorii zilei si incheiata la apus, dar cu un sentiment de implinire pentru ca am avut ocazia sa vizitam acest mic stat din America Centrala care are totusi atatea de oferit.